[ Webhosting profitux.cz ]
Zubačky

Ozubnicové železnice a dráhy

Motorový vůz M131.1

Motorový vůz M131.1 byl vyvinut automobilkou Tatra Kopřivnice n.p. v roce 1948 jako náhradu za roztříštěný park motorových vozů u železnic ČSD. Motorový vůz M131.1 měl nový vzduchem chlazený motor T301 s dvanácti válci do V. Přenos kroutícího momentu zajišťovala mechanická převodovka Mylius se synchronizací. Kola převodovky byla ve stálém záběru. Zasouvaly se pouze synchrony - ozubená kola do ozubených věnců. Reverzace vozu byla na nápravové převodovce. Celkem bylo vyrobeno od roku 1948 549 kusů těchto motorových vozů. K těmto motorovým vozům byly vyráběny přípojné Blm a BDlm, které se shodovaly v interiéru s M131.1. Motorový vůz M131.1 pochopitelně neušel pozornosti pokusům o provoz na velkých sklonech našich železnic. Trakční a brzdové zkoušky na strmých železnicích bohužel nedopadly vždy k úplné spokojenosti a tak motorový vůz M131.1 jezdil pouze na ozubnicové železnici z Tisovce do Pohronské Polhory. Nahradil zde předchozí řadu M130.1 Při zkouškách při jízdě po spádu v Tanvaldu se bohužel vyčerpala tlaková brzda a vůz narazil (opřel se) do zajišťovací ozubnicové lokomotivy. Tím byl motorový vůz M131.1 pro ozubnici v Tanvaldě nevhodný a tato dráha si musela na pravidelný adhezní provoz ještě chvíli počkat. V Tisovci sloužila řada M131.1 na velkých sklonech bez problémů s brzdami. Jinak adhezně bylo toto vozidlo na velkých sklonech vynikající a v Jizerských horách na ozubnicové železnici se bez problémů rozjíždělo i na sklonu 5,8%.
M131.1 M131.1

Dnes je 09/24/17 .


Polní dráhy Modelová železnice HO Úzkokolejné železnice