[ Webhosting profitux.cz ]
Zubačky

Ozubnicové železnice a dráhy

Ozubnicová lokomotiva T426.0, A27-29, 2085.01 SGP

Motorová ozubnicová lokomotiva pro normálněrozchodné železnice T426.0 (ČSD+ČD), A27-A29 (Železárny Ozd) a 2085.01 (OBB) byla vyrobena ve firmě SGP Wien v počtu 8 ks pro motorizaci ozubnicových železnic ve východní Evropě (a zůstala tak do jisté míry prototypem). Lokomotiva pro OBB 2085.01 byla vyrobena jako zkušební prototyp pro měření trakčních hodnot. Z hlediska technického jde o velmi zajímavý typ stroje. Jde o čtyřnápravovou motorovou lokomotivu s hydraulickým přenosem výkonu, kde je pohon dvojkolí zajišťován spojnicemi z jalového hřídele hydraulické převodovky Voith. Jako hlavní agregát slouží 12-válec SGP T12b, vodou chlazený se zapalovacími vstřikovacími komůrkami o výkonu 810 kW. K přenosu kroutícího momentu motoru na kola slouží hydraulické převodovky Voith se dvěmi měniči. Od hydraulických převodovek vedou ještě mechanické převodovky pro změnu otáček ozubnicového stroje a jalového hřídele. Ozubnicový stroj je tlapově zavěšen mezi druhým a třetím dvojkolím. Výkon motoru T426.0 se dělí v poměru 546 kW na dvojkolí lokomotivy a na 208 kW na kola ozubnicového stroje.
Do dnešního dne se dochovaly pouze dva tyto stroje T426.0 a jsou deponovány ve strojové stanici v Tanvaldu. Všechny ostatní byly rozloženy a sešrotovány. Předloha lokomotivy T426.0 je zajímavá i pro modeláře na modelové železnici, protože ji lze poměrně snadno sestavit na továrním pojezdu sériově vyráběného modelu loko. V60, která má poměrně stejné rozměry.

T426.0 T426.0 T426.0 T426.0

Dnes je 09/24/17 .


Modelová železnice Modelová železnice HO Zahradní železnice